Zandras DIY - Byxa av två ärmar

Har du någon gång funderat på hur du skulle kunna använda dina gammla kläder?
Det gjorde jag, så nu har jag som projekt att få ut så många saker jag kan till min lilla tös från en gammal tröja.
 
Tröjan ser ut så här:
 
Och är en gammal H&M tröja.
 
För att få ett par byxor utav dessa armar gjorde jag så här:
 
Mätte upp ett par byxor jag hadde i storlek 68, och följde de måtten.
Här mäter jag upp 36cm, gör markeringar och klipper sedan av.
Det ska tilläggas att dessa byxor ska jag ha en mudd upptill i midjan.
Men vill du ha resår i midjan kan du lägga till 6-7 cm.
 
 
Mät sedan upp 14 cm och sprätta upp sömmen. Gör det samma på ärm nummer 2.
 
 
Trä i ärm 1 i ärm 2 med räta mot räta (alltså tryck mot tryck).
 
Nåla ihop och sy sedan samman. Jag har ingen overlock maskin, så jag sydde med 3-stegs sicksack.
 
 
Mätte upp 16cm i muddväv. Man kan även ta mudden längst ner på tröjan,
om det finns en sådan. Så slipper man gå och köpa muddväv.
 
Vill du ej ha muddväv utan resår? Då kan hoppa du över dessa steg.
Istället viker du in byxkanten 2,5 cm längst upp och syr en kanal.
Sy nästan hela vägen runt, låt dock 3 cm va kvar öppet.
Sätt fast en säkerhetsnål på ändan av din resår,
trä den genom kanalen och ut i samma hål.
Dra ihop så lång som du vill ha den och sy ihop resåret.
Klipp av, trä in och sy ihop. - byxan är nu klar.
 
 
De byxor jag utgick ifrån hade ett midjemått på 20cm (rakt över).
Så jag mätte ut det samma på mudden, klippte av och sydde ihop med 2-stegs sicksack.
 
 
Jag vek sedan muddväven, så att den blev 8 cm hög med sömmarna innåt.
Trädde på denna utanpå byxan med sömmen på mudden mitt bak och nålade fast.
 
 
Då byxan var 25 cm och muddväven 20 cm,
fick jag dra lite i muddväven medan jag nålade fast.
 
Drog även i mudden medan jag sydde ihop. Även här med 3-stegs sicksack.
Klippte sedan rent från alla lösa trådar.
 
 
Och vipps var en tröjas ärmar ett par byxor.
 
 
 
• Kategori: Zandras DIYTaggar: DIY, bebisbyxa av ärmar, randigt, sy till bebisKommentarer (0)

Kommentera här: