V 34

Ja då var man inne i vecka 34 (33+2), tiden fullkomligt rusar fram tycker jag. Går till barnmorskan varannan vecka nu, mäter magen, kollar hjärtljud och blodtryck. Känns så konstigt att det nu bara är 6 veckor kvar (+-), och enligt appen 46 dagar. Man har lixom kommit under 50 dagar! Jag som tyckte jag nyligen gick under 100 dagar. Snart får jag se lill plutten på riktigt och inte bara på bilderna från 3D/4D ultraljudet :D
 
Jag har i alla fall börjat tvätta bebiskläderna.Det lilla jag har i stl 50, och resterande o lite mer i storlek 56 och 62. Har även smygstartat på att packa BB väskan (lite bebiskläder) och skrivit en lista med vad jag vill ha med mig för att inte glömma något samt inköp som ska göras.
 
Cravings: Fanta cravingen är borta... så just nu är det lungt på den fronten. Dock har det blivit att jag mer ogilar mat istället och tappat matlusten. Men försöker få i mig det jag kan. Dock är kall mjölk bland det bästa jag vet, och har varit under typ hela graviditeten.
Illamående: Som tidigare vissa dagar mer, vissa mindre och hulkningar vid vissa dofter är kvar. Halsbränna har jag dessutom dagligen, oftast nattetid. Nu kan jag även lägga till att jag i förra veckan spydde, lustigt att man ska börja med det nu i slutet.
Rörlighet: (Ingen skillnad) Begränsad, svårt att böja mig. Känner mig ständigt anfådd och trött. Vaknar många gånger på nätterna, och börjar få det lite svårt att ta mig upp ur sängen. Alla skor är för små, lika så börjar vinterjackan bli svår att knäppa. Det har även blivit svårt att äta någon större mängd mat, då jag fort blir mätt.
Bebis: Bebis är mycket livlig, väcker mig på nätterna och bökar å har sig till och från hela dagarna. Magen knös hit och dit och får ett liv av sig själv typ. Ibland blir det sån kraft att hela jag "gungar" till. Så stark e lill plutten allt, ingen frågan om saken. Tror det blir en filur med mycket spring i benen ;)
 
V 34
Vid varje besök framöver mäter man på de flesta MVC blodtryck och urinprov. Däremellan mäter man ditt blodvärde samt blodsocker. Barnets hjärtfrekvens fortsätter barnmorskan att följa kontinuerligt, med start runt v.25 och fram till förlossningen. Nu kanske du märker att dina ringar inte passar längre, att händer och fötter svullnar, detta beror på att vätska samlas i kroppen. Tänk på att inte förvärra det med att använda åtsittande kläder som bromsar blodflödet. Din kropp har ökat mängden blod med 50 % under graviditetens två första tredjedelar men från vecka 34 håller sig blodmängden konstant fram till förlossningen. Omkring denna vecka är moderkakan fullmogen och därefter börjar den åldras.
 

Barnet är ca 45 cm långt  och vikten är ungefär 2,3 kg. Den kan skilja på ljus och mörker. Om solen skulle lysa på magen kommer barnet att bada i ett rött sken. Naglarna på de pyttesmå fingertopparna är vassa. Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. Det är för stort att flyta omkring i fostervattnet och rörelserna blir större och långsammare. Ibland kan en del barn fixera huvudet i denna vecka, det vill säga lägga sig tillrätta i bäckenöppningen. Ungefär 3-4% av alla barn lägger sig med stjärten eller benen ned mot bäckenöppningen s.k. sätesbjudning/fotbjudning. Då är det möjligt att en läkare försöker få fostret att vända sig rätt i livmodern, men det sker först i vecka 37 och kallas yttre vändning. Läkaren försöker då genom försiktig massage av buken förmå barnet att göra en kullerbytta i magen. Detta sker i regel på sjukhus under övervakning av mor och barn.

Kommentera här: