Blått + rött = Lila

Jag måste bara berätta om en utav sakerna jag och lina pratade om senast jag var i skene.
Vi pratade om att hon har kursser i bild, och om hur hon har lagt upp "lektionerna" hon hadde dom fem veckorna hon hadde hand om dem.

Och då sa hon -"dom kan inte ens blada grön, så jag får vara väldigt basic"

Då slog det mig, jag har ju alldrig riktigt tänkt på det innan. Trodde det bara var vissa som inte viste. Kanske låter dumt att jag trodde att alla kunde blanda grön, lila, orange osv....inte hade jag fattat att det var så få som kunde.  hihihi...

Ibland tar man verkligen saker för givet ;)

Så här lägger jag upp en färgcirkel på hur färgerna blandas:

Blå, Gul och Röd är dom färgerna man inte kan blanda till (kallas primärfärger eller grundfärger). Men de färgerna är grunden till nästan alla färger, beroende på hur man blandar dem.

Vitt och svart är dom färgerna man bladar färgerna men för att få dem ljusare eller mörkare. Vitt går inte att blanda, men svart kan man blanda själv...Då är det brun och blått som gäller.


Kram!

Kommentera här: